söndag 7 december 2014

Dissociationsspektrum/Tillstånd

U.S. Marine exhibits the thousand-yard stare after two days of constant fighting in the Battle of Eniwetok
/http://en.wikipedia.org/wiki/Thousand-yard_stare


De finns olika former av dissociation. När man som jag har gått igenom trauman, lever man med följden av olika störningar som jag väljer att kalla effekter. För att måla en bild av vad dissociation kan vara i vardagen har jag utgått från psykologiguidens beskrivningar för att sedan ge perspektiv på min vardag.

Länk: http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=dissociativt%20syndrom

Dissociativ amnesi (funktionell amnesipsykogen amnesi)
Personer som har dissociativ amnesi (eng: dissociative amnesia), en störning som ibland också kallas psykogen amnesi (eng: psychogenic amnesia) eller funktionell amnesi (eng: functional amnesia), saknar förmåga, helt eller delvis, att minnas händelser och situationer som de varit med om (alltså en störning i det episodiska minnet). Förmågan att minnas vanliga fakta (det semantiska minnet) är intakt.

Någon frågar vad jag har gjort under dagen, men jag kan inte minnas. En vän ringer och talar om portkoden, när jag har lagt på minns jag inte siffrorna. Idag är de små hinder i min vardag, som blir värre då jag blir påmind om mitt trauma pågrund av människor i min omgivning. När jag får perioder i livet som blir värre, påminner de starkt om när jag var barn. Förra månaden glömde jag väskan på restaurangen och bussen, mobilen i klassrummet och tappade mitt busskort tre gånger. Jag förlorar kontakten med verkligheten och kontrollen över mig själv, min kropp och omgivningen. Jag kan inte göra flera saker samtidigt. Inte bara "multi-tasking" men att hänga med i ett samtal mellan fler personer, veta hur veckan ser ut och vilka tider jag ska gå upp, göra mina sysslor (en-sak-i-taget) i en ordningsföljd. 

Dissociativ fugue, dissociativ fuga, fuguetillstånd, psykogen fugue, ambulatorisk automatism  
Dissociativ fugue (svenskt uttal: fyg), på engelska dissociative fugue [dɪˈsəʊsɪətɪv fju:g], tar sig uttryck i planlöst vandrande eller resande utan att personen är medveten om varför eller med vilket mål, en i verkligheten sällsynt form av dissociativ störning men ett inte så ovanligt tema i romaner och filmer. Störningen kallas även psykogen fugue (eng: psychogenic fugue), dissociativ fuga, fuguetillstånd (eng: fugue state) eller ambulatorisk automatism (eng: ambulatory automatism). (Fugue är ett franskt och fuga ett latinskt ord för 'flykt'.)

När jag var barn var de så illa att jag inte kunde gå hem själv efter skolan för att jag gick över vägen utan att se bilarna. Jag kunde gå upp på en buss då de plötsligt svartnade och så var jag på en helt annan plats utan att minnas hur jag kom dit. 

Dissociativ stupor
På engelska dissociative stupor [dɪˈsəʊʃiətɪv ˈstju:pə, am: dɪˈsoʊʃiətɪv ˈstu:pər], ett tillstånd som utmärks av minskning eller frånvaro av kroppsrörelser och reaktioner på ljus, ljud och beröring. Dissociativ stuporutlöses av traumatiska händelser. 

För tillfället får jag okontrollerad nedstämdhet på kvällarna som förvärras inpå natten. Jag kan inte sova för att känslan av sorg förföljer mig. Jag domnar bort, slutar känna, både psykiskt och fysiskt. Jag kan känna lukter som inte finns i rummet, men i de trauman jag har gått igenom. Jag kan känna vad de gjorde mot mig, i en känsla som spelas upp under natten. Den gör att jag inte kan sova, för om jag sover så får jag mardrömmar och minns. 

Somatoform dissociation 
(eng: somatoform dissociation) är en fysiologisk, kroppslig reaktion på kraftig stress. Den tar sig uttryck i värk, ryckningar och spänningar, oförmåga att känna skillnad på varmt och kallt, mjukt och hårt, s k dissociativ anestesi, eventuellt även dövhet, ibland med avsaknad av smärtförnimmelser (i ICD-10: dissociative anaesthesia and sensory loss, s k dissociativ analgesi).

Jag kan stänga av mina känslor och min känsel. Så pass att jag inte kände något när jag gjorde mina tatueringar. Jag har fått höra en förvirring av andra som sagt att de inte förstår hur jag plötsligt kan bli så kall, när jag som människa är varm. Det är helt enkelt för att jag kan stänga av när det blir jobbigt. Alla har den förmågan men jag tror att skillnaden är att som traumatiserad blir det istället svart/eller vitt utan en bro över. För att förstå kan jag beskriva en vardaglig händelse: jag står i duschen, känner plötsligt en känsla av stress och oro. När jag har duschat klart upptäcker jag "brännmärken" på huden för att vattnet varit på högsta värme utan att jag har känt det. 

Transtillstånd, besatthet 
En person i ett sådant tillstånd (eng: trance, possession) upplever exaltation och hänförelse och känner sig förflyttad till en annan värld, så kallad dissociativ trans, dock inte om den ingår i religiös kult. 

Jag är i rummet, men jag finns inte i rummet. Jag är medveten men inte närvarande. En känsla av att vara utanför min kropp. 

Dissociativ motorisk störning eller psykogen paralys
Till dissociativa motoriska störningar (eng: dissociative motor disorders) räknas psykiskt framkallad förlamning ("psykogen paralys") i armar och ben eller delar av dessa samt rubbningar som liknar organiskt orsakad ataxiapraxi, talstörningar av olika slag som psykogen afoni (eng: psychogenic aphonia) och psykogen dysfoni (eng: psychogenic dysphonia) samt muskelryckningar. 

Ibland händer de att jag inte kan prata. De känns som att jag kan prata, men när jag gör det så kommer inte orden. De är en väldigt märklig och obehaglig känsla. Att vara helt övertygad om att när jag öppnar min mun, kommer orden, men att de inte fungerar. Som om de fanns en länk mellan hjärnan och munnen som blivit bruten. När jag var barn hade jag väldigt svårt för att tala. Nu när jag är vuxen kommer känslan i kritiska perioder. När jag blir nedstämd känns rösten svagare. Men känslan, försvinner min röst. Även mitt i vardagen kan jag plötsligt få svårigheter i tal, då jag ska beskriva händelser. De är en otrolig utmaning, eftersom jag också har svårt att minnas händelser.

Ibland händer det att min ena hand samt arm stelnar och att fingrarna ofrivilligt drar ihop sig eller spretar åt olika håll. Det händer oftast i samband med att jag på något sätt inte kunant frigöra mig från oro, ångest, stress känslor. Då jag var yngre blev jag besatt i att plocka fjädrar från kuddar för att frigörs mig från känslorna. Idag har jag väldigt svårt för att se i spegeln som avslöjar så mycket, de gör att jag dagligen nyper mig själv i ansiktet tills de blir sårigt. Även om jag står där och tänker att jag verkligen inte vill det, så blir de som ett missbruk för att bli av med smärtan inombords. 

Dissociativa kramper
De engelskspråkiga termerna dissociative convulsions, non-epileptic attack disorder (NEAD) och psychogenic non-epileptic seizures (PNES) avser epilepsiliknande krampanfall som skiljer sig från epilepsiframkallade kramptillstånd på flera sätt, bland annat genom avsaknad av bett i tungan, blåmärken (som följd av handlöst fall), urinavgång och annat som är utmärkande för epilepsiutlösta kramper.

Det som läkare länge trott varit migrän anfall visade sig vara något helt annat. Jag kommer skriva mer om anfallen i ett nytt inlägg då de är väldigt invecklat men de påminner om epilepsi. Jag har varit på akuten för att halva mitt ansikte och kropp förlamats. Jag lider av kramper, speciellt i samband med mardrömmarna. Ibland leder kramperna till att min kropp eller kroppsdelar stelnar, precis som om jag vore död. 

Uppkomst och behandling av dissociativt syndrom
Liksom konversionssyndrom uppkommer dissociationssyndrom vid akut eller långvarig stress, som ger upphov till skada (psykiskt trauma). Beroende på diagnos sker behandling med psykofarmaka, vanligen SSRI-preparat, i de flesta fall dock i kombination med psykoterapi, till exempel Eye Movement Desensitization and Reprocessing, EMDR, traumafokuserad kognitiv beteendeterapi och psykodynamisk traumaterapi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar